Support US!

Search This Blog

14 Jun 2008

Kedudukan Ilmu

Ilmu yang menjana iman mempunyai kedudukan yang mulia di dalam ajaran islam. Allah swt telah menjelaskan kepada kita bahawa orang yang mempunyai ilmu adalah lebih tinggi tarafnya daripada orang yang ketandusan ilmu.

Firman Allah s.w.t



“ (Engkaulah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah lagi (kepadanya) : Adakah sama bagi orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna”.

(al-Zumar 39: 9)


Tambahan kepada kenyataan ini, Allah swt. Mengarahkan pula orang yang tidak mempunyai ilmu supaya merisiknya daripada orang yang mempunyai kelebihan ini. Jelaslah dengan ini bahawa ilmu itu amat penting untuk menjamin kesejahteraan manusia baik di dunia mahupun akhirat.


Firman Allah s.w.t



“Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyakan kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan ugama jika kamu tidak mengetahui”.

(alNahl 16:43)

Ilmu di dalam islam ialah ilmu tentang agama suci ini dan segala jenis ilmu yang dapat memantapkan islam dari sudut kefahaman dan praktikal.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan