Support US!

Search This Blog

04 Julai 2008

Manhaj al-Sunnah dalam bersabar

Berterusan dalam bersabar

Di antara petunjuk Nabi S.A.W. di dalam bersabar ialah perkara ini mesti di lakukan secara berterusan. Ketiga-tiga bentuk kesabaran tadi mestilah dilaksanakan sehingga ke akhir hayat. Soalan ‘Sampai bila kita harus menunggu?’ hanya menunjukkan kita ketandusan kesabaran. Selagimana usaha kita memperjuangkan al-Sunnah atau agama tidak mencukupi piawaian, selagi itulah kita mesti berusaha mencapainya. Di dalam sebuah hadith:

عَنْ خَبَّابِ بْنِ الْأَرَتِّ قَالَ شَكَوْنَا إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ مُتَوَسِّدٌ بُرْدَةً لَهُ فِي ظِلِّ الْكَعْبَةِ فَقُلْنَا أَلَا تَسْتَنْصِرُ لَنَا أَلَا تَدْعُو لَنَا فَقَالَ قَدْ كَانَ مَنْ قَبْلَكُمْ يُؤْخَذُ الرَّجُلُ فَيُحْفَرُ لَهُ فِي الْأَرْضِ فَيُجْعَلُ فِيهَا فَيُجَاءُ بِالْمِنْشَارِ فَيُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ فَيُجْعَلُ نِصْفَيْنِ وَيُمْشَطُ بِأَمْشَاطِ الْحَدِيدِ مَا دُونَ لَحْمِهِ وَعَظْمِهِ فَمَا يَصُدُّهُ ذَلِكَ عَنْ دِينِهِ وَاللهُ لَيَتِمَّنَّ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَسِيرَ الرَّاكِبُ مِنْ صَنْعَاءَ إِلَى حَضْرَمَوْتَ لَا يَخَافُ إِلَّا اللهَ وَالذِّئْبَ عَلَى غَنَمِهِ وَلَكِنَّكُمْ تَسْتَعْجِلُونَ


Maksudnya: Daripada al-Khabbab bin al-Arat katanya, ‘Kami telah mengadu kepada Rasulullah S.A.W. semasa Baginda bersandar pada kainnya di bawah bayangan Ka’bah dengan berkata, ‘Minta pertolongan untuk kami, doalah untuk kami.’ Baginda bersabda, “Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu, ada lelaki yang ditangkap dan digali lubang lalu diletakkan dalamnya. Kemudian dibawa gergaji dan diletakkan di kepalanya sehinggalah dia dibelah dua. Ada pula yang dicakar dagingnya hingga ke tulangnya dengan besi tajam. Semua ini tidak menjadikannya berpaling dari agamanya. Demi Allah, Dia akan menyempurnakan agama ini sehinggakan seorang pengembara mengembara dari San'a ke Hadramaut dalam keadaan tidak takut kecuali Allah dan serigala terhadap kambingnya. Akan tetapi kamu semua tergesa-gesa.” (al-Bukhari No. 6430)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan