Support US!

Search This Blog

04 Julai 2008

Mesti sabar melalui peringkat-peringkat Jihad

Satu perkara lagi yang boleh dicatatkan di sini ialah petunjuk al-Sunnah menjelaskan bahawa individu muslim dituntut supaya mengharungi peringkat-peringkat Jihad dengan penuh kesabaran. Rasulullah s.a.w. mestilah dijadian teladan. Janganlah sekali-kali kita memahami Jihad itu dengan satu bahagiannya sahaja. Sebaliknya Jihad mestilah difahami dengan konsep yang lebih global. Jihad dalam erti kata berperang di jalan Allah, walaupun merupakan martabat tertinggi dalam Islam, ianya adalah sebahagian daripada erti kata Jihad yang lebih menyeluruh. Bahkan untuk sampai ke martabat ini persiapan rapi amat diperlukan.

Sudah tentu, persiapan ini dapat diimbas daripada al-Sunnah yang telah lengkap sebagai pedoman dan bekalan menuju ke destinasi abadi. Orang yang bejihad dengan ertikata yang menyeluruh akan diberi hidayat oleh Allah Ta‘ala seperti yang tercatat di dalam firmanNya:

(al-‘Ankabut 29:69)

Maksudnya: Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.


Cetak Halaman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan