Support US!

Search This Blog

27 Jun 2008

Kesederhanaan dalam amal salih

Satu lagi konsep Islam dalam amal salih ialah kesederhanaan. Konsep yang dikenali sebagai al-Wasatiyyah ini membawa maksud pertengahan dalam semua perkara. Antara cara termudah untuk mengenalpasti kesahihan sesuatu amalan ialah dengan melihat kedudukannya. Sekiranya amalan itu berat sebelah samada kepada kekerasan atau kelembutan, dapatlah kita pastikan bahawa amalan itu tidak menepati cara al-Sunnah.

Sabda Rasulullah S.A.W:

إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا وَأَبْشِرُوا وَاسْتَعِينُوا بِالْغَدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَيْءٍ مِنْ الدُّلْجَةِ

Maksudnya: Sesungguhnya agama ini mudah. Tiada seorangpun yang keterlaluan dalam amalan agama kecuali dia akan dikalahkan oleh agama. Jadi hendaklah kamu berusaha menepati kebenaran dan berusaha menepati kesempurnaan serta bergembiralah (dengan janji-janji baik Allah). Hendaklah kamu berusaha pada waktu pagi, petang dan sebahagian malam. (al-Bukhari No. 38)

Kesederhanaan dan kemudahan agama akan bertukar menjadi keterlampauan atau kerumitan sekiranya amalan dilakukan tanpa mendapat sinaran al-Sunnah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan