Support US!

Search This Blog

27 Jun 2008

Kesinambungan amal salih

Satu perkara penting yang ditekan oleh Rasulullah S.A.W ialah konsep kesinambungan dalam amal salih. Konsep ini terserlah dalam beberapa hadith Baginda. Amalan mestilah berterusan walaupun sedikit kerana inilah sebaik-baik amalan di sisi Allah. Sabda Rasulullah S.A.W.:

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا أَنَّهَا قَالَتْ سُئِلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ الْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اللهِ قَالَ أَدْوَمُهَا وَإِنْ قَلَّ وَقَالَ اكْلَفُوا مِنْ الْأَعْمَالِ مَا تُطِيقُونَ


Maksudnya: Daripada Aisyah r.a bahawa Nabi S.A.W. telah ditanya, ‘Amalan bagaimanakah yang lebih baik?’ Jawab Baginda, “(Sebaik-baik amalan di sisi Allah Ta'ala ialah) yang berterusan walaupun sedikit.” Baginda bersabda lagi, “Buatlah amalan yang kamu mampu.” (al-Bukhari No. 5984)

Melakukan amalan secara berterusan dengan kadar yang sedikit lebih mudah untuk manusia daripada melakukan amalan dengan banyak sekaligus. Agama Islam amat menitik beratkan sifat atau naluri manusia. Amalan yang disyariatkan oleh Allah S.W.T pastinya dapat dilakukan oleh mereka jika mereka dapat membahagi-bahagikan masa dengan baik. Orang yang menekan satu aspek kehidupan pastinya akan mengabaikan aspek yang lain. Inilah yang ditekankan oleh Rasulullah S.A.W. di dalam hadith berikut bahawa disamping kesinambungan, seseorang mukmin mesti adil di dalam membahagi-bahagikan hak-hak al-Khaliq dan makhluk:

عَنْ أَبِي جُحَيْفَةَ قَالَ آخَى النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ سَلْمَانَ وَأَبِي الدَّرْدَاءِ فَزَارَ سَلْمَانُ أَبَا الدَّرْدَاءِ فَرَأَى أُمَّ الدَّرْدَاءِ مُتَبَذِّلَةً فَقَالَ لَهَا مَا شَأْنُكِ قَالَتْ أَخُوكَ أَبُو الدَّرْدَاءِ لَيْسَ لَهُ حَاجَةٌ فِي الدُّنْيَا فَجَاءَ أَبُو الدَّرْدَاءِ فَصَنَعَ لَهُ طَعَامًا فَقَالَ كُلْ فَإِنِّي صَائِمٌ قَالَ مَا أَنَا بِآكِلٍ حَتَّى تَأْكُلَ فَأَكَلَ فَلَمَّا كَانَ اللَّيْلُ ذَهَبَ أَبُو الدَّرْدَاءِ يَقُومُ فَقَالَ نَمْ فَنَامَ ثُمَّ ذَهَبَ يَقُومُ فَقَالَ نَمْ فَلَمَّا كَانَ آخِرُ اللَّيْلِ قَالَ سَلْمَانُ قُمْ الْآنَ قَالَ فَصَلَّيَا فَقَالَ لَهُ سَلْمَانُ إِنَّ لِرَبِّكَ عَلَيْكَ حَقًّا وَلِنَفْسِكَ عَلَيْكَ حَقًّا وَلِأَهْلِكَ عَلَيْكَ حَقًّا فَأَعْطِ كُلَّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ فَأَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدَقَ سَلْمَانُ


Maksudnya: Daripada Abu Juhaifah katanya, ‘Nabi S.A.W telah mempersaudarakan antara Salman dengan Abu al-Darda’ lalu Salman menziarahi Abu al-Darda’ dan dia dapati Ummu al-Darda’ tidak terurus. Salman bertanya Ummu al-Darda’ , ‘Kenapa begini?’ Jawabnya, ‘Saudaramu Abu al-Darda’ tidak berhajat kepada dunia.’ Kemudian Abu al-Darda’ pulang dan membuat makanan untuknya lalu Salman berkata, ‘Makanlah’. Jawabnya, ‘Saya puasa’. Kata Salman, ‘Aku tidak akan makan kalau kamu tidak makan’. Lalu dia pun makan. Apabila sampai waktu malam, Abu al-Darda’ bangun untuk solat. Salman berkata, ‘Tidur’. Lalu dia pun tidur. Tak lama kemudian dia bangun lagi dan Salman berkata, ‘Tidur’. Apabila sampai akhir malam Salman berkata, ‘Sekarang bangun’. Lalu mereka berdua bangun dan solat. Kemudian Salman berkata, ‘Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak ke atas kamu, diri kamu mempunyai hak ke atas kamu, keluarga kamu mempunyai hak ke atas kamu, maka hendaklah kamu memberi setiap empunya hak itu haknya. Kemudian Abu al-Darda’ pergi bertanya Nabi  tentang perkara ini lalu Nabi bersabda, “Benar kata Salman”. (al-Bukhari No. 5674)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan