Support US!

Search This Blog

27 Jun 2008

Manhaj al-Sunnah dalam melaksanakan amal salih

Rasulullah S.A.W telah memberikan beberapa garis panduan kepada umatnya di dalam melaksanakan amal salih.

Mulakan dengan yang terpenting kemudian yang penting dan seterusnya.

Petunjuk al-Sunnah jelas menekankan konsep keutamaan dalam melakukan amal salih. Amal salih mestilah dimulakan dengan perkara yang Fardhu atau Wajib. Kemudian barulah disusuli dengan amalan-amalan sunat.

Sabda Rasulullah S.A.W:


إِنَّ اللهَ قَالَ مَنْ عَادَى لِي وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَمَا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا وَرِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِي بِهَا وَإِنْ سَأَلَنِي لَأُعْطِيَنَّهُ وَلَئِنْ اسْتَعَاذَنِي لَأُعِيذَنَّهُ وَمَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ تَرَدُّدِي عَنْ نَفْسِ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَأَنَا أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ

Maksudnya: Sesungguhnya Allah telah bersabda, “Sesiapa yang memusuhi waliku maka Aku mengisytiharkan peperangan terhadapnya. Apabila hambaKu mendekatkan diri kepadaKu, Aku lebih suka dia memulakan dengan perkara yang Aku telah fardhukan ke atasnya. Selepas itu, hambaKu akan mendekatkan dirinya kepadaKu dengan perkara sunat sehinggalah Aku mencintainya. Apabila Aku mencintainya, Aku akan menjadi pendengarannya, tangannya dan kakinya. Sekiranya dia meminta dariKu, Aku akan perkenankan. Sekiranya dia berlindung denganKu, Aku akan melindunginya. Aku tidak terasa teragak-agak membuat sesuatu seperti mencabut nyawa orang mukmin; dia takutkan kematian dan Aku tidak suka menyakitinya. (al-Bukhari No. 6021)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan