Support US!

Search This Blog

27 Jun 2008

Memilih yang termudah antara dua amalan selagimana bukan dosa

Sekiranya kita diberi pilihan untuk memilih antara dua amalan, perbuatan Rasulullah S.A.W menunjukkan bahawa kita sepatutnya memilih yang lebih mudah sekiranya kedua-duanya baik. Akan tetapi sekiranya yang mudah itu maksiat atau haram, sudah tentu kita mesti menolaknya dan melaksanakan yang susah tetapi taat atau halal itu. Di dalam sebuah hadith:

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا أَنَّهَا قَالَتْ مَا خُيِّرَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَمْرَيْنِ قَطُّ إِلَّا أَخَذَ أَيْسَرَهُمَا مَا لَمْ يَكُنْ إِثْمًا فَإِنْ كَانَ إِثْمًا كَانَ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنْهُ وَمَا انْتَقَمَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِنَفْسِهِ فِي شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا أَنْ تُنْتَهَكَ حُرْمَةُ اللهِ فَيَنْتَقِمَ بِهَا لِلَّهِ

Maksudnya: Daripada Aisyah r.a. katanya, ‘Rasulullah S.A.W tidak pernah diberi pilihan antara dua perkara kecuali Baginda akan memilih yang termudah selagimana tidak merupakan dosa. Sekiranya dosa, Bagindalah orang yang paling jauh daripadanya. Rasulullah tidak pernah membalas dendam untuk dirinya. Akan tetapi jika kehormatan Allah diabaikan Baginda akan membalas dendam untukNya. (al-Bukhari No. 5661)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan