Support US!

Search This Blog

14 Jun 2008

Memulakan Dengan Yang Terpenting Kemudian Yang Penting Dan Seterusnya

Satu perkara yang perlu diberikan penekanan di sini ialah memilih bidang ilmu untuk pengajian atau memilih kitab yang dapat dijadikan sumber rujukan. Cara yang terbaik ialah dengan memulakan projek pengajian dengan ilmu yang terpenting iaitu tentang rukun Iman dan Islam. Kemudian barulah disusuli dengan ilmu-ilmu lain yang penting tetapi tidak seperti ilmu-ilmu tadi.

Begitu juga dalam pembacaan, adalah penting dimulakan dengan kitab-kitab yang memberi penerangan terhadap dasar-dasar asasi Islam sebelum mengembangkan pembacaan kepada kitab-kitab yang mengutarakan pemikiran-pemikiran atau yang merupakan tambahan sahaja. Hadith Jibril wajarlah dijadikan pedoman di dalam perkara ini. Di dalam hadith ini Rasulullah s.a.w. hanya menjelaskan perkara rukun yang paling asasi walaupun ajaran Islam masih banyak lagi. Hadith tersebut dibawa oleh Umar dengan berkata:

بَيْنَمَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ إِذْ طَلَعَ عَلَيْنَا رَجُلٌ شَدِيدُ بَيَاضِ الثِّيَابِ شَدِيدُ سَوَادِ الشَّعَرِ لَا يُرَى عَلَيْهِ أَثَرُ السَّفَرِ وَلَا يَعْرِفُهُ مِنَّا أَحَدٌ حَتَّى جَلَسَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَسْنَدَ رُكْبَتَيْهِ إِلَى رُكْبَتَيْهِ وَوَضَعَ كَفَّيْهِ عَلَى فَخِذَيْهِ وَقَالَ يَا مُحَمَّدُ أَخْبِرْنِي عَنْ الْإِسْلَامِ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْإِسْلَامُ أَنْ تَشْهَدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَتُقِيمَ الصَّلَاةَ وَتُؤْتِيَ الزَّكَاةَ وَتَصُومَ رَمَضَانَ وَتَحُجَّ الْبَيْتَ إِنْ اسْتَطَعْتَ إِلَيْهِ سَبِيلًا قَالَ صَدَقْتَ قَالَ فَعَجِبْنَا لَهُ يَسْأَلُهُ وَيُصَدِّقُهُ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنْ الْإِيمَانِ قَالَ أَنْ تُؤْمِنَ بِاللهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ قَالَ صَدَقْتَ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنْ الْإِحْسَانِ قَالَ أَنْ تَعْبُدَ اللهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنْ السَّاعَةِ قَالَ مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنْ السَّائِلِ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنْ أَمَارَتِهَا قَالَ أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ قَالَ ثُمَّ انْطَلَقَ فَلَبِثْتُ مَلِيًّا ثُمَّ قَالَ لِي يَا عُمَرُ أَتَدْرِي مَنْ السَّائِلُ قُلْتُ اللهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ فَإِنَّهُ جِبْرِيلُ أَتَاكُمْ يُعَلِّمُكُمْ دِينَكُمْ

Maksudnya: Semasa kami bersama Rasulullah s.a.w. pada satu hari, tiba-tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang amat putih bajunya, amat hitam rambutnya, tidak kelihatan sebarang tanda pengembaraan padanya, dan tidak pula dikenali oleh seorang pun daripada kami. Dia pun maju sehingga duduk di depan Nabi s.a.w. lalu merapatkan dua lututnya dengan lutut Nabi dan meletakkan dua tangannya di atas dua pehanya seraya berkata, “Wahai Muhammad, beritahu kepadaku tentang Islam.” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Islam ialah kamu naik saksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah dan Muhammad ialah pesuruh Allah, kamu dirikan solat, kamu tunaikan zakat, kamu berpuasa di bulan Ramadhan dan kamu menunaikan haji jika kamu berkemampuan.” Dia berkata, “Benar kata kamu”, Kata Umar: Kami berasa pelik bagaimana dia bertanya kemudian membenarkan. Dia bertanya lagi, “Beritahu kepadaku tentang Iman”. Jawab Baginda, “Kamu beriman dengan Allah, para malaikatNya, para rasulNya, Hari Akhirat dan kamu beriman dengan al-Qadar yang baik dan yang buruk.” Dia berkata, “Benar kata kamu”. Dia bertanya lagi, “Beritahu kepadaku tentang Ihsan”. Jawab Baginda, “Kamu beribadat kepada Allah seolah-olah kamu melihatNya. Jika kamu tidak dapat berbuat demikian maka seolah-olah Dia melihatmu”.…(Muslim No. 9)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan