Support US!

Search This Blog

14 Jun 2008

Menadah Ilmu Dari Para Ilmuan

Ilmu yang terjamin ialah ilmu yang diwarisi daripada Rasulullah s.a.w. Cara untuk mendapatkan ilmu itu ialah dengan mengambilnya daripada pewaris-pewaris Nabi s.a.w, iaitu para ulama'. Langkah yang terbaik ialah dengan menghadiri majlis-majlis ilmu yang dikepalai oleh ilmuan yang berkemahiran. Langkah kedua ialah dengan membuka lembaran-lembaran karangan mereka. Kedua-dua langkah ini amat penting. Kadang-kadang mungkin tiada kesempatan untuk mengorak langkah pertama tetapi agak mudah untuk terus maju ke langkah kedua. Dalam keadaan ini sekiranya terdapat tulisan-tulisan yang agak rumit, wajarlah diamalkan kembali langkah pertama, setidak-tidaknya dengan mendapat penjelasan daripada mereka. Sabda Rasulullah s.a.w :


إِنَّ اللهَ لَا يَنْتَزِعُ الْعِلْمَ مِنْ النَّاسِ انْتِزَاعًا وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعُلَمَاءَ فَيَرْفَعُ الْعِلْمَ مَعَهُمْ وَيُبْقِي فِي النَّاسِ رُءُوسًا جُهَّالًا يُفْتُونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَيَضِلُّونَ وَيُضِلُّونَ


Maksudnya: Sesungguhnya Allah tidak menarik ilmu daripada manusia secara terus, akan tetapi Allah mewafatkan para ulama' lalu diangkatnya ilmu bersama mereka. Allah akan meninggalkan di kalangan manusia pemimpin-pemimpin yang jahil di mana mereka akan memberi fatwa tanpa ilmu lalu mereka sesat dan menyesatkan. (Muslim No. 3829)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan