Support US!

Search This Blog

18 Jun 2008

Menghormati ulama

Ilmu membezakan antara ulama' dan orang biasa. Dengan ilmu seseorang itu dapat membezakan antara yang hak dan yang batil. Rasulullah s.a.w telah mengarah umatnya supaya menghormati para ulama'. Alasan di sebalik arahan ini ialah menghormati para ulama' sebenarnya menghormati ilmu agama yang mereka bawa. Menghina para ulama' pula maksudnya ialah memperkecilkan ilmu agama yang mereka bawa. Disebabkan inilah kita dapati para Orientalis mempertikaikan kehebatan Abu Hurairah. Tujuan mereka tidak lain tidak bukan ialah untuk meragukan kesasihan ilmu yang dibawa oleh Abu Hurairah yang merupakan periwayat hadith yang paling banyak. Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

لَيْسَ مِن أمتي مَنْ لَمْ يُجِلَّ كَبِيْرَنَا وَيَرْحَمْ صَغِيْرَنَا، وَيَعْرِفْ لِعَالِمِنَا

Maksudnya: Tidak terdiri dari kalangan umatku orang yang tidak menghormati orang dewasa dan menyayangi si kecil, dan mengetahui hak orang alim di kalangan kami. (Ahmad No. 22807)

Mempertahankan ulama' dengan alasan-alasan yang berbentuk sangka baik.

Para ulama' adalah manusia biasa. Sebagai manusia mereka tidak terlepas daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Banyak peristiwa menunjukkan kesilapan para ulama' kita dalam mengeluarkan satu-satu hukum. Kekurangan di dalam ilmu hadith contohnya merupakan antara sebab mengapa mereka mengeluarkan hukum yang nampak jelas bercanggahan dengan dalil. Akan tetapi, sebagai individu muslim kita mestilah mencari alasan-alasan yang berlandaskan sangka baik apabila ada di kalangan mereka yang tersilap. Kisah Ka‘ab bin Malik dapat dijadikan pedoman di sini. Antara lain Ka’ab telah berkata:

<وَلَمْ يَذْكُرْنِي رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى بَلَغَ تَبُوكَ فَقَالَ وَهُوَ جَالِسٌ فِي الْقَوْمِ بِتَبُوكَ مَا فَعَلَ كَعْبٌ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ بَنِي سَلِمَةَ يَا رَسُولَ اللهِ حَبَسَهُ بُرْدَاهُ وَنَظَرُهُ فِي عِطْفِهِ فَقَالَ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ بِئْسَ مَا قُلْتَ وَاللهِ يَا رَسُولَ اللهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ إِلَّا خَيْرًا فَسَكَتَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Maksudnya: …Dan Rasulullah s.a.w tidak menyebut tentangku sehingga Baginda sampai ke Tabuk lalu Baginda berkata –semasa duduk bersama mereka – , “Apakah yang berlaku kepada Ka’ab?” Seorang lelaki daripada Bani Salamah menjawab, ‘Pakaiannya telah menghalang keluar…’ Lalu Muaz bin Jabal berkata, ‘Amat keji apa yang engkau katakan itu. Demi Allah! wahai Rasulullah, kami tidak mengetahui tentangnya kecuali perkara baik.’ Rasulullah s.a.w mendiam diri sahaja. (al-Bukhari No. 4066)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan