Support US!

Search This Blog

18 Jun 2008

Adab-adab penuntut ilmu.

Di dalam usaha murni menuntut ilmu, seseorang individu itu mestilah mempunyai sifat-sifat mulia yang akan mengundang keberkatan kepada usahanya dan tidak merosakkannya. Di antara sifat-sifat mulia ini ialah:

Tidak mencari kelonggaran para ilmuan.

Seseorang individu muslim memang bertanggung jawab mencari kebenaran. Apabila tidak mengetahui, dia perlu bertanya kepada orang yang mengetahui. Dalam usahanya ini, dia mestilah ikhlas dan tidak bertujuan mencari yang mudah sahaja. Sekiranya dia bertanya lebih dari seorang dan mendapati lebih dari dua jawapan, di sini dia mestilah mempertimbangkan yang manakah lebih menepati kebenaran daripada jawapan-jawapan tersebut, lalu beramal dengannya. Pilihan yang dibuat adalah berdasarkan kekuatan dalil dan bukannya berdasarkan yang lebih mudah untuknya.

Sabda Rasulullah s.a.w. :


لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ وَلَا يَدْخُلُ النَّارَ يَعْنِي مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ إِيمَانٍ قَالَ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ إِنَّهُ يُعْجِبُنِي أَنْ يَكُونَ ثَوْبِي حَسَنًا وَنَعْلِي حَسَنَةً قَالَ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَلَكِنَّ الْكِبْرَ مَنْ بَطَرَ الْحَقَّ وَغَمَصَ النَّاسَ


Maksudnya: “Tidak akan memasuki syurga orang yang mempunyai sebesar atom kesombongan dan tidak akan memasuki neraka orang yang mempunyai sebesar atom keimanan.” Seorang lelaki telah mengatakan bahawa dia amat suka mempunyai baju cantik dan kasut cantik. Sabda Rasulullah, “Sesungguhnya Allah sukakan kecantikan, akan tetapi kesombongan ialah orang yang menolak kebenaran dan memandang rendah manusia”. (al-Tirmizi No. 1922, Sahih: Sahih al-Tirmizi No. 1999)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan