Support US!

Search This Blog

17 Jun 2008

Tidak segan silu

Berkenaan dengan perasaan segan silu atau malu, ianya memang ditekankan oleh Islam. Di dalam sebuah hadith:

أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ عَلَى رَجُلٍ مِنْ الْأَنْصَارِ وَهُوَ يَعِظُ أَخَاهُ فِي الْحَيَاءِ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعْهُ فَإِنَّ الْحَيَاءَ مِنْ الْإِيمَانِ

Maksudnya: Bahawa Rasulullah s.a.w. telah berjalan di sebelah seorang lelaki dari kalangan al-Ansar sedang dia menasihati saudaranya berkenaan perasaan malu. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Biarkan dia, sesungguhnya perasaan malu ialah sebahagian daripada Iman.” (al-Bukhari No. 23)

Akan tetapi, sekiranya perkara yang hendak ditanya itu amat penting, perasaan ini mestilah diketepikan buat beberapa ketika. Jangan kita malu bertanya kerana takut digelar jahil. Di dalam sebuah hadith:

عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ جَاءَتْ أُمُّ سُلَيْمٍ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللهِ إِنَّ اللهَ لَا يَسْتَحْيِي مِنْ الْحَقِّ فَهَلْ عَلَى الْمَرْأَةِ مِنْ غُسْلٍ إِذَا احْتَلَمَتْ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا رَأَتْ الْمَاءَ فَغَطَّتْ أُمُّ سَلَمَةَ تَعْنِي وَجْهَهَا وَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللهِ أَوَتَحْتَلِمُ الْمَرْأَةُ قَالَ نَعَمْ تَرِبَتْ يَمِينُكِ فَبِمَ يُشْبِهُهَا وَلَدُهَا

Maksudnya: Daripada Ummu Salamah katanya, “Ummu Sulaim telah datang bertemu Rasulullah s.a.w. dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, sesungguhnya Allah tidak malu daripada kebenaran, adakah seseorang wanita itu wajib mandi sekiranya dia bermimpi?’ Jawab Nabi s.a.w., “Ya, jika dia nampak air.” Ummu Salamah menutup mukanya dan bertanya, ‘Wahai Rasulullah, adakah wanita bermimpi?’ Jawab Baginda, “Sudah tentu, bertuahlah kamu, kalau tidak bagaimanakah anaknya akan menyerupainya?” (al-Bukhari No. 127)

Ringkasnya ada malu yang dipuji dan ada malu yang dikeji. Jadi janganlah kita berasa malu semasa membuat ketaatan terhadap Allah s.w.t., dan jangan pula kita berasa berani semasa melakukan maksiat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan