Support US!

Search This Blog

17 Jun 2008

Banyak bertanya

Orang yang tidak mengetahui mestilah bertanya. Inilah yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w.. Amalan-amalan Baginda jelas menunjukkan kepentingan bertanya. Sebagai contoh apabila turunnya ayat (al-Taubah 9:108):



Maksudnya: "Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka (mengambil berat) membersihkan (mensucikan) dirinya; dan Allah Mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin)".

Nabi s.a.w. telah bertanya kepada penduduk Quba’ tentang amalan mereka. Riwayat tersebut mencatatkan:

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا مَعْشَرَ الْأَنْصَارِ إِنَّ اللهَ قَدْ أَثْنَى عَلَيْكُمْ فِي الطُّهُورِ فَمَا طُهُورُكُمْ قَالُوا نَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ وَنَغْتَسِلُ مِنْ الْجَنَابَةِ وَنَسْتَنْجِي بِالْمَاءِ قَالَ فَهُوَ ذَاكَ فَعَلَيْكُمُوهُ

Maksudnya: Rasulullah s.a.w. telah bersabda, “Wahai sekelian al-Ansar, sesungguhnya Allah telah memuji kamu dalam kebersihan. Apakah bentuk kebersihan kamu?” Mereka menjawab, “Kami berwuduk untuk solat, mandi kerana janabah dan beristinjak dengan air.” Baginda bersabda, “Itulah dia, maka hendaklah kamu meneruskannya.” (Ibnu Majah 349, Sahih: Sahih Ibni Majah No. 290)

Inilah contoh yang mesti kita lakukan. Sekiranya ada perkara yang masih tidak diketahui, kita mesti maju untuk bertanya tentangnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan