Support US!

Search This Blog

04 Julai 2008

Kedudukan Sabar

Di dalam agama Islam, sabar adalah satu institusi yang amat penting. Sabar akan menjamin kewujudan, kehidupan dan kepimpinan agama ini. Sabar adalah salah satu dari dua kompnen penting di dalam menghadapi bisikan al-Syaitan. Firman Allah S.W.T (al-Sajdah 32:24):

Maksudnya: "Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum ugama Kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan Kami."

Disebabkan ketinggian martabat sabar dalam Islam, Allah S.W.T telah menjanjikan ganjaran yang tiada hadnya bagi mereka yang mempunyai sifat mulia ini. Firman Allah S.A.W (al-Zumar 39:10):

Maksudnya: "Katakanlah (wahai Muhammad, akan firmanKu ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): Wahai hamba-hambaKu yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan