Support US!

Search This Blog

18 Jun 2008

Tuntutan ilmu

Setelah ilmu ditimba dari sumber-sumbernya yang asasi di samping sumber-sumber kefahaman yang muktabar, seharusnya ilmu tadi diterjemahkan kepada amalan. Ibarat ilmu tanpa amalan ialah ibarat harta tanpa zakat atau pokok yang tidak menghasilkan buah.

Firman Allah s.w.t. (al-Saf 61:2):



Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!"

Selain beramal, dakwah atau mengajak manusia kepada ilmu ini amat penting. Janganlah dakwah ini dianggap sebagai satu profesion khas para ustaz. Sebaliknya dakwah ini merangkumi dua jenis iaitu dakwah dengan penerangan dan dakwah dengan tingkah laku. Kebiasaannya, jenis yang kedua lebih efektif walaupun jenis yang pertama juga membuahkan semangat dan keyakinan.

Firman Allah s.w.t. (Hud 11:88):



Maksudnya: Nabi Syu'aib berkata: "Wahai kaumku! Bagaimana fikiran kamu, jika aku berdasarkan bukti yang nyata dari Tuhanku, dan Ia pula mengurniakan daku pangkat Nabi sebagai pemberian daripadaNya, (patutkah aku berdiam diri dari melarang kamu) sedang aku tidak bertujuan hendak melakukan sesuatu yang aku melarang kamu daripada melakukannya? Aku hanya bertujuan hendak memperbaiki sedaya upayaku dan tiadalah aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya melainkan dengan pertolongan Allah. Kepada Allah jualah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku kembali".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan