Support US!

Search This Blog

17 Jun 2008

Menerima kebenaran daripada sesiapa sahaja

Salah satu konsep atau manhaj yang dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam menimba ilmu ialah "kebenaran tetap kebenaran" dan "kebatilan tetap kebatilan". Dalam erti kata lain, kebenaran mesti diterima walaupun diutarakan oleh orang yang tidak beriman manakala kebatilan mesti ditolak walaupun dilafazkan oleh orang yang beriman. Di dalam sebuah hadith:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ وَكَّلَنِي رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحِفْظِ زَكَاةِ رَمَضَانَ فَأَتَانِي آتٍ فَجَعَلَ يَحْثُو مِنْ الطَّعَامِ فَأَخَذْتُهُ فَقُلْتُ لَأَرْفَعَنَّكَ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ الْحَدِيثَ فَقَالَ إِذَا أَوَيْتَ إِلَى فِرَاشِكَ فَاقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ لَنْ يَزَالَ عَلَيْكَ مِنَ اللهِ حَافِظٌ وَلَا يَقْرَبُكَ شَيْطَانٌ حَتَّى تُصْبِحَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدَقَكَ وَهُوَ كَذُوبٌ ذَاكَ شَيْطَانٌ
Maksudnya: Daripada Abu Hurairah katanya: Rasulullah s.a.w. telah mewakilkan aku supaya menjaga harta zakat Ramadhan lalu datang seorang lelaki mencuri makanan. Akupun menangkapnya dan berkata, ‘Aku akan membawa kamu kepada Rasulullah s.a.w. … lalu dia berkata, ‘Sekiranya kamu pergi ke katilmu, maka bacalah Ayat al-Kursi, kamu akan diiringi seorang penjaga daripada Allah dan syaitan tidak akan mendekatimu sehingga waktu pagi.’ Nabi s.a.w. bersabda, “Dia telah bercakap benar kepadamu sedangkan dia adalah penipu besar. Dia adalah syaitan.” (al-Bukhari No. 3033)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan