Support US!

Search This Blog

27 Jun 2008

Memilih amalan yang lebih berkualiti walaupun sedikit dari sudut kuantiti

Satu perkara penting yang terdapat dalam manhaj Rasulullah S.A.W ialah menjelaskan amalan-amalan yang lebih berkualiti walaupun pada zahirnya lebih mudah dan sedikit dalam kuantiti. Dengan mempunyai kefahaman terhadap perkara ini seseorang yang tidak mempunyai masa untuk memperbanyakkan amalannya masih dapat memintas orang yang banyak amalannya. Di dalam sebuah hadith:

عَنْ جُوَيْرِيَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ مِنْ عِنْدِهَا بُكْرَةً حِينَ صَلَّى الصُّبْحَ وَهِيَ فِي مَسْجِدِهَا ثُمَّ رَجَعَ بَعْدَ أَنْ أَضْحَى وَهِيَ جَالِسَةٌ فَقَالَ مَا زِلْتِ عَلَى الْحَالِ الَّتِي فَارَقْتُكِ عَلَيْهَا قَالَتْ نَعَمْ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقَدْ قُلْتُ بَعْدَكِ أَرْبَعَ كَلِمَاتٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَوْ وُزِنَتْ بِمَا قُلْتِ مُنْذُ الْيَوْمِ لَوَزَنَتْهُنَّ سُبْحَانَ اللهُ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقِهِ وَرِضَا نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ

Maksudnya: Daripada Juwairiyyah bahawa Nabi S.A.W telah keluar dari sisinya suatu pagi setelah solat Subuh semasa dia berada di tempat solatnya. Kemudian Baginda pulang pada waktu Dhuha dan dia masih di tempatnya. Baginda pun bersabda, “Kamu masih di sini sejak tadi?” Jawab Juwairiyyah, ‘Ya.’ Sabda Nabi S.A.W , “Aku telah menyebut empat sebutan sebanyak tiga kali, sekiranya sebutan ini ditimbang dengan sebutan kamu pagi ini pasti sebutanku lebih berat; Maha suci Allah dan segala puji bagiNya mengikut bilangan makhlukNya, mengikut keredhaan diriNya, mengikut berat singgahsanaNya dan mengikut tinta kata-kataNya.” (Muslim No. 4905)

Di dalam sebuah hadith:


عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ فِي غَزَاةٍ فَقَالَ إِنَّ أَقْوَامًا بِالْمَدِينَةِ خَلْفَنَا مَا سَلَكْنَا شِعْبًا وَلَا وَادِيًا إِلَّا وَهُمْ مَعَنَا فِيهِ حَبَسَهُمْ الْعُذْرُ


Maksudnya: Daripada Anas r.a bahawa Nabi S.A.W. di dalam satu peperangan telah berkata, “Sesungguhnya terdapat beberapa orang di Madinah yang tidak turut serta akan tetapi setiap jalan dan lembah yang kita lalui mereka bersama kita. Mereka dihalang keluar oleh keuzuran. (al-Bukhari No. 2627)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan