Support US!

Search This Blog

27 Jun 2008

Menekankan amalan yang dapat dilakukan secara mahir

Di antara petunjuk-petunjuk Nabi S.A.W di dalam melakukan amal salih ialah apa yang kita sebutkan sebagai pengkhususan. Kita mesti mengetahui perkara-perkara yang fardhu ain dan beramal dengannya secara peribadi. Perkara-perkara yang fardhu kifayah atau sunat pula, ini bergantung kepada kemampuan masing-masing. Orang yang berilmu wajar mengajar, orang yang berharta wajar membelanjakan hartanya di jalan Allah, orang yang berkemahiran dalam ilmu peperangan wajar menjadi ketua di medan peperangan dan begitulah seterusnya. Pendek kata setiap individu muslim mempunyai tanggungjawab dan kepimpinannya yang sesuai dengan kedudukannya.

Sabda Rasulullah S.A.W:

كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ فَالْإِمَامُ رَاعٍ وَهُوَ مَسْئُولٌ وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى بَيْتِ زَوْجِهَا وَهِيَ مَسْئُولَةٌ وَالْعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ أَلَا فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ

Maksudnya: Kamu semua adalah pemimpin dan kamu semua bertanggungjawab. Pemerintah adalah pemimpin dan dia bertanggungjawab. Seorang lelaki adalah pemimpin keluarganya dan dia bertanggungjawab. Seorang wanita adalah pemimpin di rumah suaminya dan dia bertanggungjawab. Seorang hamba adalah pemimpin harta tuannya dan dia bertanggungjawab. Ketahuilah bahawa kamu semua pemimpin dan kamu semua bertanggungjawab. (al-Bukhari No. 4789)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan