Support US!

Search This Blog

17 Jun 2008

Mengambil ilmu dari guru yang berkaliber

Urusan agama adalah urusan yang serius. Urusan ini memerlukan keahlian yang tinggi di dalam individu yang memikulnya. Perkara ini telah dikesan oleh generasi terawal. Mereka amat mementingkan kredibiliti dan kemuliaan peribadi penyampai agama Islam. Kaliber sahaja tidak mencukupi. Satu perkara lain mesti ditambah di sini iaitu kesahihan maklumat yang dibawa oleh seseorang individu. Di dalam sebuah hadith:

<عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِكِتَابٍ أَصَابَهُ مِنْ بَعْضِ أَهْلِ الْكُتُبِ فَقَرَأَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَغَضِبَ فَقَالَ أَمُتَهَوِّكُونَ فِيهَا يَا ابْنَ الْخَطَّابِ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ جِئْتُكُمْ بِهَا بَيْضَاءَ نَقِيَّةً لَا تَسْأَلُوهُمْ عَنْ شَيْءٍ فَيُخْبِرُوكُمْ بِحَقٍّ فَتُكَذِّبُوا بِهِ أَوْ بِبَاطِلٍ فَتُصَدِّقُوا بِهِ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ أَنَّ مُوسَى صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ حَيًّا مَا وَسِعَهُ إِلَّا أَنْ يَتَّبِعَنِي

Maksudnya: Daripada Jabir bin Abdullah bahawa Umar bin al-Khattab datang kepada Nabi s.a.w. dengan satu kitab yang diambilnya daripada Ahli Kitab lalu dibaca oleh Nabi s.a.w.. Nabi murka seraya berkata, “Adakah kamu mempunyai keraguan tentangnya wahai Ibnul-Khattab? Demi Tuhan yang jiwaku berada di dalam tanganNya, sesungguhnya aku telah datang membawa risalah ini secara jelas dan suci. Janganlah kamu bertanya mereka tentang sesuatupun kerana samada mereka akan memberitahu kamu perkara benar lalu kamu mendustainya atau mereka akan memberitahu kamu perkara batil lalu kamu membernarkannya. Demi Tuhan yang jiwaku berada di dalam tanganNya, sekiranya Musa. masih hidup, dia mesti mengikutiku.” (Ahmad No. 14623, Isnaduhu Sahih: al-Bidayah wal-Nihayah 1:185)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan