Support US!

Search This Blog

04 Julai 2008

Bantu-membantu dalam berpesan kepada kebenaran

Di dalam usaha kita berpesan kepada kebenaran, di antara petunjuk Nabi S.A.W ialah melakukannya secara berjemaah. Ada perkara yang dapat dilakukan secara individu. Akan tetapi ada perkara yang hanya akan berjaya jika dilakukan dan disokong oleh jemaah dan bilangan yang ramai. Sabda Rasulullah S.A.W:

مَثَلُ الْقَائِمِ عَلَى حُدُودِ اللهِ وَالْوَاقِعِ فِيهَا كَمَثَلِ قَوْمٍ اسْتَهَمُوا عَلَى سَفِينَةٍ فَأَصَابَ بَعْضُهُمْ أَعْلَاهَا وَبَعْضُهُمْ أَسْفَلَهَا فَكَانَ الَّذِينَ فِي أَسْفَلِهَا إِذَا اسْتَقَوْا مِنْ الْمَاءِ مَرُّوا عَلَى مَنْ فَوْقَهُمْ فَقَالُوا لَوْ أَنَّا خَرَقْنَا فِي نَصِيبِنَا خَرْقًا وَلَمْ نُؤْذِ مَنْ فَوْقَنَا فَإِنْ يَتْرُكُوهُمْ وَمَا أَرَادُوا هَلَكُوا جَمِيعًا وَإِنْ أَخَذُوا عَلَى أَيْدِيهِمْ نَجَوْا وَنَجَوْا جَمِيعًا


Maksudnya: Perumpamaan bagi orang yang melaksanakan hukum Allah dengan orang yang mengabaikannya ialah seperti satu kumpulan yang mengundi tempat di dalam sebuah kapal. Sebahagiannya dapat tempat di atas dan selebihnya di bawah. Kumpulan bawah akan pergi ke atas untuk mendapatkan air. Mereka berkata, ‘Rasanya lebih baik kalau kita tebuk di bawah ini dan tidak lagi menyusahkan mereka yang di atas.’ Sekiranya kumpulan di atas membiarkan mereka berbuat demikian, mereka semua akan binasa. Sekiranya mereka memimpin mereka, kesemua mereka akan selamat. (al-Bukhari No. 2313)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan